Sayfalar

19 Ağustos 2019 Pazartesi

Franz Kafka - Şato


Kafka’nın, Dönüşüm ve Dava isimli kitapları ile beraber en iddialı romanlarından biri olarak gösterilen Şato isimli kitabında gene meşhur bay K’nın maceralarına şahit oluyoruz.

Bay K, bir şatonun eteklerine kurulmuş ve şatodaki kont tarafından yönetilen  bir bölgeye kadastrocu olarak çağrılır yada çağrıldığını zanneder. Yardımcıları vardır, hanlarda kalır. Sonra bazı anlaşmazlıklar başlar.

Sınıfsal farklılıklar üzerine kurulu konuda, Kafka’nın diğer romanlarından da alışkın olduğumuz sembolik yüksek rütbeli karakterleri gene sıkça görüyoruz. Bunlar kimi zaman muhtar, kimi zaman öğretmen, kimi zamanda han sahibi olarak karşımıza çıkıyor.

Kitapta bana gizemli gelen şato simgesi oldu. Gözümde, tepenin en üzerinde sislerin arasında yükselen kara bir yapı gibi canlandı. Şato’nun otoritesi üzerine vurgular başarılı şekilde yansıtılmış. Emirleri  kesindir, sorgulanamaz, herkes itaat etmek zorunda vs gibi....

Ben, İş Bankası’nın yayınlarından okudum. Karşılıklı konuşmalar alt alta değil, kesme işareti ile aynı satırda yan yana basılmış. Sanırım sayfadan kazanmak için böyle yaptılar. Fakat bu şekilde bir tasarım konuşmaların birbirine girmesine neden olmuş.

Konu olarak ise yarıya kadar akan kitap yarıdan sonra çooook uzatılan karşılıklı konuşmalar ile okuma motivasyonumu düşürdü.



11 yorum:

  1. Kafka'nın betimlemeleri ve yarattığı karakterler masalımsı bir hava veriyor. Özellikle Dava isimli kitabını mutlaka tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  2. Kafka bir edebiyat dehasıdır ve tabii Şato da en önemli eserlerindendir. Siz anlatınca tekrar okumak istedim kitabı. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. Yazarın tarzı çok ilginç. Sisler arasından okuyucuya seslenip gizemin içine çekmeyi başarıyor.

      Sil
  3. Ben teşekkür ederim. Bende kendi adıma Kafka'yı okuyorum, okutmaya çalışıyorum. :)

    YanıtlaSil
  4. kafkaa en sevdiklerimden şato da iyi ama ağır bir roman filmi de var iyi yönetmeni haneke bir de jeremy irons un oynadığı kafka filmi çok iyi :) ama filmleri de ağır :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında kitabın yarısı hafif ama yarıdan sonrası ağır.Su çeken sünger gibi mübarek. Bir anda ağırlaşıyor :)))

      Sil
  5. Dönüşüm çok hoşuma gitmişti yakın zamanda okudum. Bunu da listeye alayım ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet dönüşüm, yazarın efsane kitaplarından birisidir. Bende çok beğenmiştim.

      Sil
  6. Kafka'nın bir tanecik kitabını okudum, yazarını okumaya devam edeceğim ama Şato ilk sırada olmaz yorumunuzdan sonra :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şato dediğim gibi sonradan ağırlaşıyor. "Dava" yada "Dönüşüm" okumadıysanız bunlardan devam edebilirsiniz.

      Sil
  7. Merhabalar,

    Franz Kafka’nın Şato romanından en sevdiğim 17 alıntıyı ben de sizinle paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/franz-kafka-sato-romanindan-en-sevdigim-17-alinti/

    Keyifli okumalar dilerim.

    YanıtlaSil